Selalu tak anda rasa nak tangguhkan sesuatu kerja? Nak rehat dulu lah sekejap.
End up terlalu lama rehat sampai malas nak buat kerja harini. Esok lah buat.
Siapa macam ni? 🙋♀️
Ros nak share tips untuk anda atasi sikap bertangguh ni.
1️⃣ Buat senarai task yang ada
Tulis semua task yang anda kena buat dalam buku atau atas kertas.
Bila tulis, anda akan nampak banyak ke tak kerja yang ada.
Kalau banyak, tak mungkin lah anda nak rehat lama-lama kan. 😆
2️⃣ Buat task yang susah dahulu
Daripada list tu, anda dah boleh tengok task mana yang susah tapi penting.
Kebiasaanya kita akan pilih untuk buat task yang mudah-mudah dulu. Yang payah tu, kita buat last sekali.
Anda kena tukar kali ni. Buat task yang susah dulu tau.
3️⃣ Buat je
Ishh task ni kan susah. Macam mana nak buat?
Buat je.
Pecahkan task yang susah ni kepada step-step yang kecil. Mesti jadi lebih mudah nanti.
Sebagai contoh, anda kena buat satu projek.
Listkan step-step yang terlibat:
- Pilih topik
- Research dan senarai bahan rujukan
- Senaraikan isi
- Kumpul data
- Buat analisis
- Buat rumusan
Setiap step di atas masih boleh dipecahkan dan diperhalusi lagi.
Buat setiap satu ni.
4️⃣ Tetapkan waktu anda nak buat
Untuk elakkan anda daripada burnout, tetapkan waktu untuk anda fokus pada kerja dan juga waktu untuk short break.
Penting untuk jaga kesihatan diri. Usah sampai abaikan waktu rehat dan waktu tidur.
5️⃣ Reward diri
Tak salah untuk appreciate diri anda yang dah bertungkus-lumus siapkan task yang susah tu ikut apa yang anda dah rancang.
Anda boleh reward diri dengan secawan kopi atau teh kegemaran anda. Atau keluar jalan-jalan.
Reward ni boleh juga recharge diri anda.
Semoga membantu. ❤️
Follow Ros di Social Media:
Tips Kulit Berseri: IG @glowwithros
Tips Pembangunan Diri/ Self-Development: IG @growwithros
Youtube: Ros Ahmad
Facebook: Ros Ahmad
#nextlevelblogging
#shakleethrive2023
#pengedarshakleetemerloh
#selfdevelopment
#motivasiuntukmuslimah
#selfgrowth
#selfhelp
#selfimprovement
Comments
Post a Comment